Zákon o reklame v § 8 ods. 4 zakazuje reklamu liekov, ktoré:
- nie sú v SR registrované
- obsahujú omamné látky, psychotropné látky a prípravky
- sú viazané na lekársky predpis
- nie sú viazané na lekársky predpis, avšak sa uhrádzajú na základe verejného zdravotného poistenia
Z uvedeného vyplýva, že propagovať liek smerom k laickej verejnosti možno iba registrované lieky, ktoré nie sú viazané na lekársky predpis a nie sú preplácané z verejného zdravotného poistenia. Výnimkou sú očkovacie kampane organizované držiteľom rozhodnutia o registrácii lieku, alebo jeho zástupcom, ak sú povolené ministerstvom zdravotníctva.
Okrem všeobecných požiadaviek na reklamu liekov musí každá reklama liekov určená verejnosti:
- byť zostavená tak, aby bolo jednoznačné, že sa jedná o reklamu a aby sa propagovaný liek dal jednoznačne identifikovať (§ 8 ods. 8 písm. a) ZoR)
- obsahovať:
- názov lieku a názov liečiva, len ak obsahuje jedno liečivo
- nevyhnutné informácie o správnom používaní
- výslovnú a zrozumiteľnú výzvu na pozorné prečítanie písomnej informácie pre používateľov (tzv. PIL) lieku, ktorá je pribalená k lieku
- text: „Tradičný rastlinný liek určený na indikácie overené výhradne dlhodobým používaním“ – ak je predmetom reklamy tradičný rastlinný liek
V zmysle § 8 ods. 9 ZoR reklama liekov určená pre verejnosť nesmie obsahovať žiadny prvok, ktorý:
- vyvoláva dojem, že lekárske vyšetrenie alebo lekársky zákrok sú zbytočné
- ponúka určenie diagnózy alebo spôsob liečby korešpondenciou
- vyvoláva dojem, že účinky lieku sú zaručené a nie sú sprevádzané žiadnymi nežiaducimi účinkami alebo sú lepšie alebo rovnaké ako účinky iného lieku alebo inej liečby,
- naznačuje, že dobrý zdravotný stav osoby by sa mohol zlepšiť užívaním lieku
- naznačuje, že dobrý zdravotný stav osoby by mohol byť ovplyvnený neužívaním lieku; tento zákaz sa nevzťahuje na očkovacie kampane
- oslovuje výlučne alebo hlavne deti
- obsahuje odporúčanie vedcov, zdravotníckych pracovníkov alebo známych osôb, ktoré svojou popularitou môžu podnietiť spotrebu liekov
- pripodobňuje liek k potravine, kozmetickému výrobku alebo k inému spotrebnému tovaru
- vyvoláva dojem, že bezpečnosť alebo účinnosť lieku spočíva v tom, že má prírodný pôvod
- môže prostredníctvom opisu alebo podrobným znázornením anamnézy viesť k mylnému samourčeniu diagnózy
- odkazuje nadmerným, hrozivým alebo klamlivým spôsobom na potvrdenie o vyliečení ochorenia
- používa nadmerným, hrozivým alebo klamlivým spôsobom zobrazenia zmien ľudského organizmu spôsobených chorobou alebo zranením a znázorňuje účinok lieku v ľudskom organizme na tieto zmeny
Reklama liekov zameraná na laickú verejnosť vysielaná v rozhlase a televízii
Zákon č. 308/2000 Z. z. o vysielaní a retransmisii (ďalej ako ZoVR) upravuje reklamu liekov vysielanú v rozhlase alebo televízii. Orgánom dozoru v prípade porušenia zákona nie je ŠÚKL, ale Rada pre vysielanie a retransmisiu.